فهرست

حيطه‌هاي المپياد

حيطه‌هاي هفتمين المپياد علمي  
حيطهعنوان
استدلال باليني حيطه‌هاي ماژور پزشكي عمومي
تفكر علمي در علوم پايهAging
مديريت نظام سلامتارزيابي عملكرد نظام سلامتPerformance Evaluation of Health system
مطالعات ميان رشته‌اي سلامتفلسفه پزشكي
 

حيطه هاي چهارمين المپياد ـ دانشگاه علوم پزشکی  تبریز

   با استعانت از الطاف پروردگار متعال ، چهارمين المپياد علمي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشکي سراسر کشور در شهريور ماه 1391 در دانشگاه علوم پزشکي تبريز با حيطه ها و موضوعات زير برگزار مي گردد:

ـ علوم باليني: سرطانها (پيشگيري، تشخيص، درمان، پيگيري،مراقبت پرستاري و بازتواني)

 

ـ علوم پايه: بيولوژي، آسيب شناسي، اپيدميولوژي و فارماکولوژي سرطانها

 

ـ مديريت: سطح بندي و مديريت بيماريهاي غير واگير

 

ـ نوآورانه: جنبه هاي اخلاقي تشخيص،درمان، پيگيري،مراقبت و پژوهش در سرطانها

سومين المپياد (دانشگاه علوم پزشكي تهران)

مأموریت نظام آموزش علوم پزشکی، تربیت نیروی انسانی دانشمند، توانا، دارای تفکر انتقادی و پاسخگوبه نیازهای سلامت جامعه است. المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران و تربیت نیروهای مورد نظر نظام آموزش علوم پزشکی طراحی گردیده است. با استعانت از الطاف پروردگار متعال ، سومین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در شهریور ماه 1390 در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حیطه ها و موضوعات زیر برگزار می گردد:

- حیطه استدلال بالینی با موضوع طب سرپائی (Ambulatory Medicine)

- حیطه تفکر علمی در علوم پایه با موضوع علوم اعصاب(Neuroscience)

- حیطه مدیریت در نظام سلامت با موضوع حاکمیت بالینی(Clinical Governance  

- حیطه نوآورانه با موضوع اخلاق پزشکی (Medical Ethics)

حیطه ها و موضوعات دومین المپیاد - شیراز

 در افق چشم انداز بيست ساله كشور، " ايران 1404، كشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تامين اجتماعي، داراي فرصت‌هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، به دور از فقر، فساد و تبعيض و بهره‌مند از محيط زندگي مطلوب"سند چشم انداز بيست ساله نظام جمهوري اسلامي به عنوان « ميثاقي ملي»  ويژگي هاي جامعه آرماني فردايي نزديك را به خوبي به تصوير كشيده كه بخش مهمي ازآن برخورداري از سلامت با كيفيت زندگي مطلوب و با در نظر داشتن عدالت به عنوان شاخصه مهم مديريت و راهبري است. پيچيدگي روز افزون نظام سلامت به عنوان يكي از مهم ترين عوامل موثر بر رفاه و عدالت، لزوم توجه هرچه بيشتر مديران به اين مهم را تببين مي كند. در اين ميان دانشگاهها به لحاظ در اختيار داشتن برترين و نخبه ترين نيروهاي انساني به وي‍ژه دانشجويان به عنوان سرمايه هاي فكري آينده ساز جامعه در به تصوير كشيدن فردايي بهتر، از جايگاهي مهم برخوردار مي باشند. دانشگاههاي علوم پزشكي به واسطه در بر داشتن دو نظام بنيادين آموزش و سلامت همچنين نقش تعيين كننده اي در دستيابي به اهداف سند توسعه كشور دارند.  ماموريت نظام آموزشي؛ تربيت نيروي انساني عالم، توانمند، متفكر، منتقد، كارآمد، پاسخگوي نيازهاي سلامت افراد و جامعه، و تلاشگر در زمينه نظريه پردازي، توليد علوم و تصميم گيري در  علوم پزشكي است.  به نحوي كه  بتواند به بهترين وجه به ارايه خدمات كيفي و عادلانه در سطوح مختلف نظام سلامت بپردازند. تحول در نظام آموزشي نيازمند كنشگراني است كه بتوانند خوب فكر كنند، خوب نظريه پردازي نمايند، استدلال كنند و بتوانند نظريه هاي جديد را در عرصه عمل به كار گيرند. در نقشه جامع علمي سلامت كشور بر سه عنصر علوم پايه، باليني و علوم اجتماعي و مديريت به وضوح تاكيد گرديده است. المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي سراسر كشور ايده اي بود كه در راستاي نيل به اين اهداف و به منظور ايجاد بستري مناسب براي رشد و توسعه توان فكري و ذهني و مشاركت و همدلي دانشجويان در عرصه هاي علمي و با رويكردي بين رشته اي طراحي گرديد و سال گذشته براي اولين بار  برگزار شد. و اميد مي رود تا در مسيري مداوم هر سال موضوعات متنوع  بخش سلامت با حضور دانشجويان علوم پزشكي؛ اين اميدهاي فرداي سلامت كشور به چالش كشيده شود. امسال نيز دانشگاه علوم پزشكي شيراز در انتظار قدمهاي سبز دانش پژوهان جواني است كه نويد  فردايي مملو از سلامتي، نشاط و سرزندگي را براي ايران عزيز به ارمغان خواهند آورد. با استعانت از الطاف پروردگار متعال، دومین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در مرداد ماه 1389 در شهر شیراز و با موضوعات ذیل برگزار خواهد گردید: ·     استدلال باليني: طب اورژانس و تروما با تاکید بر بیماریهای داخلی(Internal Disease Management) ·     تفكر علوم پايه:  سلول هاي بنيادي (Stem Cell) ·     مديريت در نظام سلامت: عدالت در نظام سلامت (Equity)

  

حیطه ها و موضوعات اولین المپیاد - اصفهان  

 هدف دانشگاههاي علوم پزشکي تربيت نيروهايي است که در قالب تيم سلامت به حفظ و ارتقا سلامت جامعه کمک کنند. در اين تيم، افراد هم به توليد دانش مورد نياز مي‌پردازند (علوم پايه و باليني)، هم آنرا به کار مي‌برند (تصميم‌گيري باليني) و هم اجزا مختلف نظام سلامت و جامعه را براي حفظ و ارتقا سلامت مردم مديريت مي‌کنند (مديريت نظام سلامت). بنابراين بر اساس مهارتهاي مختلفي که از تيم سلامت در راستاي ارتقا سلامت انتظار مي‌رود اولين المپياد در مرداد ماه 1388 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حيطه هاي زير برگزار شد:
• استدلال باليني (
Clinical Reasoning)
• تفكر علمي در علوم پايه (
Scientific Reasoning)
• مديريت نظام سلامت (
Health Management)
اولين المپياد مخصوص مقطع
undergraduate طراحي شده است، چرا كه هم خيل عظيمي از دانشجويان کشور را تشکيل مي‌دهند و هم تفکر و حل مساله نقش پررنگي در برنامه هاي آموزشي اين مقاطع ندارد. بنابراين فقط دانشجويان در حال تحصيل در زمان برگزاري آزمون ورودي (غير متمرکز) مجاز به شرکت در المپياد هستند. در حيطه هاي استدلال باليني و تفكر علمي در علوم پايه گرچه سوالات بر مبناي دانشجويان مقاطع دكتري حرفه اي طراحي مي‌شود ولي شركت دانشجويان ساير مقاطع در اين آزمونها منعي ندارد.
موضوعات المپیاد اول دانشجویی و رفرانسهاي هر حيطه:
• استدلال باليني: با موضوع طب داخلی (سسیل و هاریسون)
• تفكر علمي در علوم پايه: با موضوع بیولوژی عروق(رفرانسهای جامع علوم پایه)
• مديريت نظام سلامت: با موضوع اقتصاد سلامت و سیاست گزاری سلامت